روستای بوژان ، ماسوله ی خراسان

روستای بوژان ، ماسوله ی خراسان

شهر زیبای نیشابور در استان خراسان رضوی و در فاصله کمی از مشهد یکی از قدیمی‌ترین و کهن‌ترین شهرهای ایران به شمار می‌رود که جاذبه‌های تاریخی و گردشگری بسیاری را در خود جای داده . به علاوه در اطراف نیشابور نیز روستاهای باصفا با طبیعت سرسبز و دیدنی وجود دارند . یکی از این روستاها به دلیل داشتن آب و هوای کوهستانی و طبیعتی بکر و زیبا از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری خراسان رضوی محسوب می‌شود . در واقع روستای بوژان ، ماسوله ی خراسان لقب گرفته است . به این دلیل که این دهکده زیبا و سنتی به صورت پلکانی ساخته شده . در ادامه با این مطلب از مجله گردشگری بلیط اینجا همراه باشید تا شما را با یکی دیگر از مناطق تماشایی و باصفای کشورمان بیشتر آشنا کنیم .

روستای بوژان کجاست؟

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم روستای بوژان از توابع بخش مرکزی شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی می‌باشد . فاصله ی این روستا با شمال شرق نیشابور ۱۳ کیلومتر بوده و در دامنه ارتفاعات جنوبی رشته کوه بینالود واقع شده است. همچنین از مشهد تا بوژان تنها ۱۲۰ کیلومتر مسافت است . بنابراین اگر از مشهد عازم این روستای دیدنی هستید باید در جاده نیشابور مسیرتان را تا ملک آباد ادامه داده و بعد از گذر کردن از قدمگاه ، بوژآباد و حمید آباد به روستای بوژان خواهید رسید .

 

ویژگی های روستای بوژان

روستای بوژان با وسعت ۱۲۲۵ هکتار به دلیل داشتن ساختاری پلکانی آب و هوایی تمیز و کوهستانی و طبیعتی سرسبز و باصفا از دیدنی‌ترین مناطق استان خراسان رضوی محسوب می‌شود که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند . این روستا در دهستان فضل واقع شده و همچون نگینی سرسبز در دامنه کوه بینالود خودنمایی می‌کند . ارتفاع این منطقه از سطح دریا ۱۶۰۰ متر بوده و به به همین دلیل دارای تابستان‌های معتدل و زمستان‌های بسیار سردی می‌باشد .

وجود آبشار ، رودخانه ، باغ‌های سرسبز و انبوه و سایر جلوه‌های طبیعی و گردشگری باعث شهرت و محبوبیت این روستا در بین گردشگران شده است . اهالی بوژان غالباً به زراعت ، دامداری و باغداری می‌پردازند . مردم به برگزاری مراسم‌های سنتی و مذهبی در این روستا اهمیت زیادی می‌دهند و مجالس شادی مانند عروسی‌ها و یا عید نوروز و عیدهای شعبانیه با آوازها و آهنگ‌های محلی خراسانی برگزار می‌شود .

علت نام گذاری

بوژان به معنی رشد کرده یا گیاهی با برگ‌های ریز و شاخه‌های دراز می‌باشد . این گیاه به وفور در این منطقه می‌روید به همین دلیل ممکن است علت نامگذاری همین گیاه باشد . همچنین برخی معتقدند کلمه بوژان به معنی طراوت و شادابی یا زمان شکفتن شکوفه‌های بهاری است و به دلیل موقعیت مکانی این روستا و آب و هوای معتدل و کوهستانی آن که باعث روییدن انواع پوشش‌های گیاهی شده به این نام شهرت پیدا کرده است .

 

 

آب‌وهوا

پیشتر هم اشاره کردیم که روستای بوژان در منطقه کوهستانی واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۶۰۰ متر است . بنابراین آب و هوای این منطقه معتدل کوهستانی است و بهارها و تابستان‌های بسیار دلچسب و باصفایی دارد . اما در زمستان‌ها هوا به شدت سرد شده و سوز شدیدی پیدا می‌کند . میانگین دما در این منطقه حدود ۱۴.۳ درجه و میانگین بارندگی ۲۳۹.۹ میلی‌متر است .

 

تفریحات

 

شاید اگر بخواهیم از مهمترین تفریح در روستای بوژان یاد کنیم کوهنوردی اولین چیزی باشد که باید عنوان کرد.  وجود کوه‌های متعدد در این منطقه باعث شده مکانی بسیار ایده‌آل و محبوب برای کوهنوردان به شمار رود . قله شیرآباد که از معروف‌ترین قله‌های مناسب برای کوهنوردی به شمار می‌رود در این منطقه قرار دارد . علاقمندان می‌توانند ضمن انجام این ورزش از وجود چشمه‌های زلال و طبیعت سرسبز مسیر نیز لذت ببرند .

به علاوه وجود چشم اندازهای باصفا و جذاب باعث شده بسیاری به عکاسی در مناطق مختلف روستای بوژان بپردازند .

 

معماری

گفتیم که روستای بوژان ، ماسوله ی خراسان لقب گرفته است و علت هم ساختار پلکانی و نوع معماری خاص این منطقه است . در واقع بوژان از دیدنی‌ترین روستاهای پلکانی ایران به شمار می‌رود که اغلب خانه‌های مسکونی روی شیب ملایم ساخته شده‌اند . کوچه‌های این منطقه کاملاً پیچ در پیچ است و زمین مسطح در آنجا کم دیده می‌شود .

بافت روستا به صورت متمرکز بوده و خانه‌ها و خانواده‌ها ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند .خانه‌ها نیز اغلب به صورت دو طبقه ساخته شده و طبقه اول محل نگهداری حیوانات اهلی می‌باشد . این بناها از گل و خشت ساخته شده‌اند . هرچند که ساختمان‌های جدید مصالح متنوع‌تر و متفاوتی دارند .

جاذبه‌های روستای بوژان

رودخانه و آبشار بوژان

در شمال روستای بوژان رودخانه‌ای وجود دارد که از کوه‌های گودزرد ، بوژان و سیاهخانی سرچشمه می‌گیرد . طول این رودخانه حدود ۱۰ کیلومتر بوده و در فصل بهار بسیار پر آب می‌شود . در مسیر آن نیز آبشارهای کوچک و بزرگ قرار دارد . یکی از این آبشارها که از ارتفاعات شمالی روستا سرازیر می‌شود ۱۵ متر ارتفاع داشته و چشم اندازی بسیار دیدنی و باصفا برای گردشگران خلق کرده است .

تخت هلاکو خان

روستای بوژان به طبیعت دیدنی باصفایش خلاصه نمی‌شود . بلکه در آن جاذبه‌های تاریخی نیز وجود دارد . یکی از این جاذبه‌ها تخت هلاکوخان نام داشته که یادگاری به جای مانده از حمله تلخ مغول به این منطقه می‌باشد . بر اساس روایت اهالی و قدیمی‌ها هلاکوخان سرباز مغول به بوژان آمده تا از آب زلال رودخانه برای آبیاری مزارع گندم و جو در ویرانه‌های نیشابور استفاده کند . این تخت که در قسمت انتهایی بافت روستا واقع شده منطقه‌ای از جنس ماسه سنگ است و در ورودی دره و نهری به نام درخانه قرار دارد .

 

امامزادگان سلیم و خواجه گل علی

روستای بوژان همچنین میزبان دو امامزاده به نام‌های سلیم و خواجه علی گل می‌باشد . امامزاده سلیم از نسل امام سجاد بوده و آرامگاه او در شرق روستا واقع شده است . در جنوب روستا نیز آرامگاه امامزاده خواجه گل علی وجود داشته که مقبره‌ای ندارد . مردم روستا به کرامات این امامزاده اعتقاد زیادی دارند .

 

بازه صدر

یک دره در ورودی روستای بوژان وجود دارد که میزبان درخت کاج خشک شده‌ای با قدمت بسیار زیاد است . این دره یکی از جاذبه‌های گردشگری روستا به شمار می‌رود .

 

مرغزاردره

شمال غرب روستای بوژان نیز میزبان دره‌ای پوشیده شده از درختان انبوه ، کوه‌های باشکوه و آب فراوان است . وجود همه این‌ها باعث شده این منطقه از جاهای دیدنی و باصفای بوژان به شمار رود .

 

جاهای دیدنی روستای بوژان ، ماسوله ی خراسان به  مواردی که گفتیم خلاصه نمی‌شود و تعداد آنها بسیار زیاد است . از جمله دیگر جاذبه‌های این منطقه می‌توان به :

دره و چشمه شکر آب

چشمه کلاغ چین

قله شیرآباد

دره پلاسو

چشمه باغ ملا

چشمه دوم کمر

منطقه کال عرب و… اشاره کرد .

 

بهترین زمان بازدید از روستای بوژان

بهترین زمان برای بازدید از روستای بوژان فصل‌های بهار و تابستان می‌باشد . در این بازه زمانی این منطقه آب و هوایی خنک و مطبوع داشته و طبیعت در اوج زیبایی و جلوه‌گری خود می‌باشد . هرچند که پاییز‌های این روستا نیز بسیار دیدنی و تماشایی ست اما موقعیت کوهستانی باعث شده هوا از اوایل پاییز رو به سردی رفته و به خصوص در زمستان سرمای طاقت فرسایی را تجربه کند .

در مجله گردشگری بلیط اینجا  بیشتر بخوانید :

جاهای دیدنی نیشابور

 

 

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها